loading...

عاشق تا ابد

بازدید : 7
يکشنبه 16 بهمن 1401 زمان : 15:40

همه چيز درباره دستکش عايق برق

به نقل و گزارش از ايمني ها؛ اولين نکته اي که در مطلب راهنماي خريد دستکش عايق برق بايد با آن اساره کنيم اين است که شخص با برق فشار ضعيف در ارتباط است يا فشار متوسط. دستکش هاي عايق برق بر اساس مقاومت در برابر جريان برق در شش کلاس طبقه بندي مي شوند که از شماره ?? تا شماره ? اين دسته بندي و نام گذاري صورت مي پذيرد. پس مقدار ولتاژي که فرد با آن سر و کار دارد در انتخاب نوع دستکش بسيار حائز اهميت است. همچنين دستکش هاي عايق برق بر اساس موادي که شخص با آن سر و کار دارد و با دستکش در حين کار برخورد مي کنند دسته بندي مي شوند که با علائم اختصاري اين مواد معرفي مي گردند که در ادامه با آن ها آشنا مي شويم.

طول اکثر اين دستکش ها ?? سانتي متر يا ??? ميليمتر است و اين اندازه براي محافظت کامل از دست بايد رعايت شود. وزن دستکش و ضخامت لايه تشکيل دهنده دستکش در راحتي استفاده از آن تاثير چشم گيري دارد اما ناگزير در کار با ولتاژ هاي بالا ضخامت لايه و وزن دستکش بالا مي رود. در هنگام استفاده از دستکش عايق برق بايد توجه داشت که اين نوع دستکش ها مقاومت مکانيکي پاييني داشته و لذا در هنگام استفاده بايد از رو دستکشي هاي چرمي براي افزايش مقاومت آن استفاده گردد. نکته اي که در هنگام خريد اين نوع دستکش بايد به آن توجه شود تاريخ مصرف دستکش و سالم بودن آن از لحاظ فيزيکي است که بايد مورد بررسي تخصصي قرار گيرد. براي کسب اطلاعات بيشتر در مورد انواع دستکش ايمني مطلب راهنماي خريد دستکش ايمني کار را مطالعه کنيد.

دسته بندي دستکش عايق برق براي مقاومت در برابر مواد مختلف:

در هنگام کار با دستکش عايق برق به انگليسي (Electrical insulated gloves) : فقط مقاومت به ولتاژ مدنظر نيست و بايد بدانيم دستکش در برابر چه موادي مقاومت خود را حفظ مي کند. کاربر دستکش هاي عايق برق براي محافظت دست و بدن در برابر شوک هاي الکتريکي انواع سيم ها، کابل ها و يا تجهيزات برقي مثل پست هاي برق يا ترانسفورماتور ها و… است. انواع دستکش کار انتخابي هرچقدر هم که مقاوم و مناسب باشد اگر با توجه به شغل مورد نظر در برابر موادي که احتمالا با آن برخورد دارد مقاوم نباشد در اثر تخريب هاي احتمالي، ديگر قابل استفاده نبوده و خطر جاني به دنبال خواهد داشت. از اين رو بر اساس استاندارد EN 60903: 2003 + AC2: 2005 بر روي تمامي آن ها کدي درج مي شود که نشان مي دهد فرد، مجوز تماس با چه موادي را در حين استفاده از دستکش دارد. اين دسته بندي با حروف اختصاري A H Z R C نام گذاري مي شود که در زير معرفي شده اند:

دسته بندي A براي دستکش عايق برق:

درج اين علامت بر روي دستکش نشان دهنده مقاومت دستکش در برابر اسيد است. در اين حالت کار در مجاورت مواد اسيدي به راحتي امکان پذير است. در غير اينصورت در اثر برخورد دستکش با مواد مذکور بافت دستکش تخريب مي شود و خطر برق گرفتگي فرد را تهديد مي کند.

دسته بندي H براي دستکش عايق برق:

درج اين علامت بر روي دستکش نشان دهنده مقاومت دستکش در برابر مواد چرب، نفت و روغن است. بسياري از دستکش ها در برابر چنين موادي تجزيه مي شوند و کارايي خود را از دست مي دهند که با قرار گرفتن دستکش در اين دسته بندي ديگر اين اشکال بوجود نمي آيد.

دسته بندي Z براي دستکش عايق برق:

درج اين علامت بر روي دستکش نشان دهنده مقاومت دستکش در برابر ازن است.

دسته بندي R براي دستکش عايق برق:

درج اين علامت بر روي دستکش نشان دهنده مقاومت دستکش در برابر اسيد، روغن و ازن است. ازن در صنايع مختلفي کاربرد دارد و عموما خاصيت ضدعفوني کنندگي و حذف مواد عالي و معدني دارد از اين رو خورندگي دارد و بايد دستکش فرد در برابر ازن مقاوم باشد.

دسته بندي C براي دستکش عايق برق:

درج اين علامت بر روي دستکش نشان دهنده مقاومت دستکش در برابر دماي بسيار پايين است که در اين حالت فرد مي تواند با خيال راحت از عدم خرابي لاستيک دستکش در دماي پايين به کار خود ادامه دهد. عموما لوازمي که الاستيسيته بالايي دارند در دماي خيلي پايين خيلي زود گسسته مي شوند پس بايد دستکش عايق برق مورد نظر براي منطق سرد مناسب باشد.

سوالي که در اين بخش از مطلب راهنماي خريد دستکش عايق برق پيش مي آيد اين است که ارتباط دستکش عايق برق با مواد مختلف چه ارتباطي با سلانتي دارد؟ اگر دستکش عايق برق مورد نظر شما با موادي که با آن سروکار داريد سازگار نباشد بعد از برخورد با آن ها تجزيه شده و از قسمت هاي تخريب شده باعث ايجاد خطر براي شما مي شود.

کلاس دستکش هاي عايق برق بر اساس مقاومت به ولتاژ هاي مختلف:

اولين نکته اي که بايد در اين مرحله از مطلب راهنماي خريد دستکش عايق برق به آن توجه شود اين است که دستکش عايق برق ضعيف مي تواند براي عملکرد فاز متر ايجاد مشکل کند اما دستکش هايي هستند که اين مشکل را بوجود نمي آورند و علاوه بر مقاومت در برابر ولتاژ هاي ضعيف کارکرد صحيح فاز متر را هم تامين مي کنند. در کل شش کلاس براي دستکش هاي برق وجود دارد که از شماره ??، ?، ?، ?، ?و ? مشخص مي گردد. دستکش کلاس شماره ?? که ضعيف ترين نوع دستکش عايق الکتريسيته است، نسبت به جريان اي سي تا ??? ولت مقاومت دارد. دستکش کلاس شماره ? که مقاوم ترين نوع دستکش عايق برق است نسبت به جريان اي سي تا ????? ولت مقاومت و نسبت به جريان دي سي تا ????? ولت مقاومت دارد. در ادامه اين مطلب اطلاعات کامل مربوط به هر کلاس آمده است که شخص مي تواند بر اساس شغل و لتاژي که با آن سر و کار داري دستکش مورد نظر خود را انتخاب نمايد.

دستکش عايق برق کلاس ??:

اين دستکش در برابر جريان AC تا ??? ولت و در برابر جريان DC تا ??? ولت مقاومت دارد. ضخامت لايه اصلي تشکيل دهنده اين دستکش معمولا ??? ميليمتر است و در دسته بندي مواد مجاز در تماس با دستکش دسته بندي AZC را دارد. سايز اين دستکش ?? سانتي متر است. عملکرد يا عدم عملکرد فاز متر براي اين دستکش ممکن است.

دستکش عايق برق کلاس ?:

اين دستکش در برابر جريان AC تا ???? ولت و در برابر جريان DC تا ???? ولت مقاومت دارد. ضخامت لايه اصلي تشکيل دهنده اين دستکش معمولا ?ميليمتر است و در دسته بندي مواد مجاز در تماس با دستکش دسته بندي AZC را دارد. سايز اين دستکش ?? سانتي متر است. مي بينيد که با افزايش مقاومت در برابر ولتاژ هاي بالاتر ضخامت دستکش بيشتر مي شود.

دستکش عايق برق کلاس ?:

اين دستکش در برابر جريان AC تا ???? ولت و در برابر جريان DC تا ????? ولت مقاومت دارد. ضخامت لايه اصلي تشکيل دهنده اين دستکش معمولا ???ميليمتر است و در دسته بندي مواد مجاز در تماس با دستکش دسته بندي RC را دارد. سايز اين دستکش ?? سانتي متر است.

دستکش عايق برق کلاس ?:

اين دستکش در برابر جريان AC تا ????? ولت و در برابر جريان DC تا ????? ولت مقاومت دارد. ضخامت لايه اصلي تشکيل دهنده اين دستکش معمولا ???ميليمتر است و در دسته بندي مواد مجاز در تماس با دستکش دسته بندي RC را دارد. سايز اين دستکش ?? سانتي متر است.

دستکش عايق برق کلاس ?:

اين دستکش در برابر جريان AC تا ????? ولت و در برابر جريان DC تا ????? ولت مقاومت دارد. ضخامت لايه اصلي تشکيل دهنده اين دستکش معمولا ???ميليمتر است و در دسته بندي مواد مجاز در تماس با دستکش دسته بندي RC را دارد. سايز اين دستکش ?? سانتي متر است.

دستکش عايق برق کلاس ?:

اين دستکش در برابر جريان AC تا ????? ولت و در برابر جريان DC تا ????? ولت مقاومت دارد. ضخامت لايه اصلي تشکيل دهنده اين دستکش معمولا ??? ميليمتر است و در دسته بندي مواد مجاز در تماس با دستکش دسته بندي RC را دارد. سايز اين دستکش ?? سانتي متر است.

سوالي که در اين بخش از مطلب راهنماي خريد دستکش عايق برق پيش مي آيد اين است که کلاس بندي ?? تا ? چه ارتباطي با خريد نوع دستکش عايق برق مورد نظر دارد؟ ميزان ولتاژِي که با آن سر و کار داريم تعيين کننده کلاس دستکش مورد نياز است اگر با ولتاژ هاي پايين سر و کار داريم دستکش کلاس ?? و اگر با ولتاژ هاي بالا سروکار داريم دستکش کلاس ? مورد نياز است.

اجزاي تشکيل دهنده دستکش عايق برق:

حال که نوع دستکش عايق برق مورد نظر انتخاب شد بايد اندکي در مورد اجزاي تشکيل دهنده دستکش صحبت شود تا در زمان استفاده مشکلي براي سلامتي نفرات استفاده کننده به وجود نيايد. ساختار اصلي دستکش از لاستيک طبيعي مثل لاتکس يا لاستيک هاي مصنوعي يا پلي وينيل کلرايد ساخته شده است که معمولا لايه هاي پنبه اي داخل آن از تعريق دست جلوگيري مي کند و لايه هاي مختلف دستکش را تشکيل مي دهند. پس به دليل لاستيکي بودن بافت اصلي دستکش بايد از برخورد آن با لوازم و ابزار هاي تيز يا ساييدن به ديوار هاي مختلف هنگام بالا رفتن از تاسيسات برقي جلوگيري شود. دو رنگ بودن لايه هاي بيروني و داخلي دستکش يکي از ويژگي هاي مهم دستکش است زيرا تشخيص خرابي يا پارگي در اين حالت به راحتي اتفاق مي افتد.

انواع رو دستکشي براي دستکش عايق برق:

همانطور که تا اينجاي مطلب راهنماي خريد دستکش عايق برق گفته شد، دستکش عايق برق به تنهايي مقاومت مکانيکي بالايي ندارد و در برابر اشياء تيز و برنده آسيب پذير است و از همان ناحيه باعث ايجاد خطرات جدي براي انسان مي شود. از اين رو براي حل اين مشکل از “رو دستکشي” براي تامين مقاومت مکانيکي دستکش استفاده مي شود که اين رو دستکشي ها براي شرايط مختلف کاري قابل استفاده هستند. دستکش هاي چرمي يا برزنتي که عمدتا به نام دستکش جوشکاري شناخته مي شوند، براي ايجاد مقاومت در برابر بريدگي ها ساييدگي ها و پارگي ها کاربرد دارد. دستکش هاي ضد حرارت که معمولا با روکش هاي آلومينيومي هستند براي مواردي استفاده مي شود که تماس با ولتاژ قوي در حرارت بالا اتفاق مي افتد که دستکش ضد حرارت از دستکش مقاوم به جريان برق محافظت مي کند. دستکش هاي ساخته شده از الياف پاراميد هم وجود دارند که علاوه بر تامين مقاومت هاي مکانيکي مقاومت خوبي هم در برابر درجه حرارت هاي پايين و بالا دارد.

q6_pddg.jpg

استاندارد دستکش عايق برق:

قبل از عرضه ي دستکش هاي عايق برق تمامي آزمايش و تست هاي ايمني آن در آزمايشگاه مورد بررسي قرار مي گيرد و با درج تاييديه و استاندارد هاي کسب شده بر روي آن اطمينان مصرف کننده را جلب خواهند کرد. استادارد EN 60903 :2003+AC2:2005 و استاندراد ANSI/ASTM120 از جمله اين استاندارد ها مي باشد.

نگهداري و مراقبت از دستکش عايق برق:

مرحله نگهداري از دستکش عايق برق يکي از قسمت هاي مهم استفاده از اين دستکش است که در اين مطلب راهنماي خريد دستکش عايق برق به چند مورد اشاره شده و بايد مطالعه بيشتري در باره آن داشته باشيد. شايد موقع کار با انواع دستکش هاي ديگر صنعتي و ايمني تا اين حد نياز به مراقبت از دستکش نباشد اما موقع کار با برق و ولتاژ بالا ديگر جاي اشتباه نيست. يک خرابي يا پارگي کوچک ممکن است باعث از دست دادن جان يک انسان شود. بعد از خريد دستکش عايق برق در اولين مرحله بايد تاريخ اولين روز استفاده را بر روي آن درج شود و بعد از هر مرحله بازرسي و تاييد سلامت دستکش تيک تاييد را بر روي آن زده شود تا براي کار آماده باشد. دستکش به دو روش باز بيني مي شود، به شکل باز بيني با چشم مسلح و غير مسلح و تست باد. با اين دو روش اطمينان لازم به دست مي آيد که دستکش مورد نظر سالم است و هيچ قسمتي از آن پارگي يا سوراخي ندارد.

دستکش ها بعد از بازرسي بايد به دور از نور خورشيد محافظت شوند و به دور از مواد و گازهاي مخرب قرار گيرند. بهترين حالت براي نگهداري از دستکش ها نگهداري آن ها در کيسه هاي جداگانه است و همچنين بايد در اين مرحله از چروک يا تا شدن دستکش ها جلوگيري شود. در غير اين صورت قسمت هاي تا شده محل هايي مستعد براي ايجاد خرابي در دستکش مي شوند.

برند ها و مدل هاي متداول دستکش عايق برق:

برند هاي معتبري در کشور هاي مختلف در حال توليد انواع دستکش هاي عايق برق هستند که هر کدام کلاس هاي مختلفي از دستکش را توليد مي کنند در ادامه مطلب راهنماي خريد دستکش عايق برق به تعدادي از آن ها اشاره مي کنيم.

دستکش عايق برق شرکت دي پي ال DPL

دستکش عايق برق سکورا SECURA

دستکش عايق برق شرکت رجلتکس REGELTEX

دستکش عايق برق SALSBURY

دستکش عايق برق اينوموا INNOMOVA

فاکتور هاي انتخاب دستکش عايق برق:

براي انتخاب دستکش عايق برق با توجه به نکات گفته شده بايد موارد زير را مورد توجه قرار داد که در اين بخش از مطلب راهنماي خريد دستکش عايق برق به آن اشاره مي شود:

  • کلاس مقاومتي دستکش عايق برق
  • سايز دستکش عايق برق و راحتي استفاده از آن
  • نوع ماده تشکيل دهنده لايه رويي و زيري دستکش عايق برق
  • نوع کار و موادي که دستکش عايق برق با آن در تماس است
  • زمان و نوع تماس دستکش عايق برق با ولتاژ هاي در معرض، براي تعيين سايز و ميزان پوشانندگي عايق براي بدن
  • عملکرد و نوع چنگش دستکش عايق برق و ضخامت لايه دستکش
  • لزوم استفاده از انواع رو دستکشي براي حفاظت دستکش عايق برق در برابر خطرات مکانيکي، حرارتي و

سوالي که در اين بخش از مطلب راهنماي خريد دستکش عايق برق پيش مي آيد اين است که توجه به فاکتور هاي انتخاب دستکش عايق برق چه اهميتي براي خريد دستکش عايق برق دارد؟ توجه به اين فاکتور ها مخصوصا براي دستکش عايق برق کاملا به مرگ و زندگي فرد استفاده کننده مربوط است پس اين فاکتور ها را مطالعه کنيد و هنگام خريد کاملا رعايت کنيد. ضمن آنکه اگر قصد خريد دستکش عايق برق داريد براي مشاهده و ثبت سفارش مدل هاي گوناگون دستکش عايق برق به فروشگاه اينترنتي ايمني ها به نشاني www.imeniha.com مراجعه نماييد.

همه چيز درباره دستکش عايق برق

به نقل و گزارش از ايمني ها؛ اولين نکته اي که در مطلب راهنماي خريد دستکش عايق برق بايد با آن اساره کنيم اين است که شخص با برق فشار ضعيف در ارتباط است يا فشار متوسط. دستکش هاي عايق برق بر اساس مقاومت در برابر جريان برق در شش کلاس طبقه بندي مي شوند که از شماره ?? تا شماره ? اين دسته بندي و نام گذاري صورت مي پذيرد. پس مقدار ولتاژي که فرد با آن سر و کار دارد در انتخاب نوع دستکش بسيار حائز اهميت است. همچنين دستکش هاي عايق برق بر اساس موادي که شخص با آن سر و کار دارد و با دستکش در حين کار برخورد مي کنند دسته بندي مي شوند که با علائم اختصاري اين مواد معرفي مي گردند که در ادامه با آن ها آشنا مي شويم.

طول اکثر اين دستکش ها ?? سانتي متر يا ??? ميليمتر است و اين اندازه براي محافظت کامل از دست بايد رعايت شود. وزن دستکش و ضخامت لايه تشکيل دهنده دستکش در راحتي استفاده از آن تاثير چشم گيري دارد اما ناگزير در کار با ولتاژ هاي بالا ضخامت لايه و وزن دستکش بالا مي رود. در هنگام استفاده از دستکش عايق برق بايد توجه داشت که اين نوع دستکش ها مقاومت مکانيکي پاييني داشته و لذا در هنگام استفاده بايد از رو دستکشي هاي چرمي براي افزايش مقاومت آن استفاده گردد. نکته اي که در هنگام خريد اين نوع دستکش بايد به آن توجه شود تاريخ مصرف دستکش و سالم بودن آن از لحاظ فيزيکي است که بايد مورد بررسي تخصصي قرار گيرد. براي کسب اطلاعات بيشتر در مورد انواع دستکش ايمني مطلب راهنماي خريد دستکش ايمني کار را مطالعه کنيد.

دسته بندي دستکش عايق برق براي مقاومت در برابر مواد مختلف:

در هنگام کار با دستکش عايق برق به انگليسي (Electrical insulated gloves) : فقط مقاومت به ولتاژ مدنظر نيست و بايد بدانيم دستکش در برابر چه موادي مقاومت خود را حفظ مي کند. کاربر دستکش هاي عايق برق براي محافظت دست و بدن در برابر شوک هاي الکتريکي انواع سيم ها، کابل ها و يا تجهيزات برقي مثل پست هاي برق يا ترانسفورماتور ها و… است. انواع دستکش کار انتخابي هرچقدر هم که مقاوم و مناسب باشد اگر با توجه به شغل مورد نظر در برابر موادي که احتمالا با آن برخورد دارد مقاوم نباشد در اثر تخريب هاي احتمالي، ديگر قابل استفاده نبوده و خطر جاني به دنبال خواهد داشت. از اين رو بر اساس استاندارد EN 60903: 2003 + AC2: 2005 بر روي تمامي آن ها کدي درج مي شود که نشان مي دهد فرد، مجوز تماس با چه موادي را در حين استفاده از دستکش دارد. اين دسته بندي با حروف اختصاري A H Z R C نام گذاري مي شود که در زير معرفي شده اند:

دسته بندي A براي دستکش عايق برق:

درج اين علامت بر روي دستکش نشان دهنده مقاومت دستکش در برابر اسيد است. در اين حالت کار در مجاورت مواد اسيدي به راحتي امکان پذير است. در غير اينصورت در اثر برخورد دستکش با مواد مذکور بافت دستکش تخريب مي شود و خطر برق گرفتگي فرد را تهديد مي کند.

دسته بندي H براي دستکش عايق برق:

درج اين علامت بر روي دستکش نشان دهنده مقاومت دستکش در برابر مواد چرب، نفت و روغن است. بسياري از دستکش ها در برابر چنين موادي تجزيه مي شوند و کارايي خود را از دست مي دهند که با قرار گرفتن دستکش در اين دسته بندي ديگر اين اشکال بوجود نمي آيد.

دسته بندي Z براي دستکش عايق برق:

درج اين علامت بر روي دستکش نشان دهنده مقاومت دستکش در برابر ازن است.

دسته بندي R براي دستکش عايق برق:

درج اين علامت بر روي دستکش نشان دهنده مقاومت دستکش در برابر اسيد، روغن و ازن است. ازن در صنايع مختلفي کاربرد دارد و عموما خاصيت ضدعفوني کنندگي و حذف مواد عالي و معدني دارد از اين رو خورندگي دارد و بايد دستکش فرد در برابر ازن مقاوم باشد.

دسته بندي C براي دستکش عايق برق:

درج اين علامت بر روي دستکش نشان دهنده مقاومت دستکش در برابر دماي بسيار پايين است که در اين حالت فرد مي تواند با خيال راحت از عدم خرابي لاستيک دستکش در دماي پايين به کار خود ادامه دهد. عموما لوازمي که الاستيسيته بالايي دارند در دماي خيلي پايين خيلي زود گسسته مي شوند پس بايد دستکش عايق برق مورد نظر براي منطق سرد مناسب باشد.

سوالي که در اين بخش از مطلب راهنماي خريد دستکش عايق برق پيش مي آيد اين است که ارتباط دستکش عايق برق با مواد مختلف چه ارتباطي با سلانتي دارد؟ اگر دستکش عايق برق مورد نظر شما با موادي که با آن سروکار داريد سازگار نباشد بعد از برخورد با آن ها تجزيه شده و از قسمت هاي تخريب شده باعث ايجاد خطر براي شما مي شود.

کلاس دستکش هاي عايق برق بر اساس مقاومت به ولتاژ هاي مختلف:

اولين نکته اي که بايد در اين مرحله از مطلب راهنماي خريد دستکش عايق برق به آن توجه شود اين است که دستکش عايق برق ضعيف مي تواند براي عملکرد فاز متر ايجاد مشکل کند اما دستکش هايي هستند که اين مشکل را بوجود نمي آورند و علاوه بر مقاومت در برابر ولتاژ هاي ضعيف کارکرد صحيح فاز متر را هم تامين مي کنند. در کل شش کلاس براي دستکش هاي برق وجود دارد که از شماره ??، ?، ?، ?، ?و ? مشخص مي گردد. دستکش کلاس شماره ?? که ضعيف ترين نوع دستکش عايق الکتريسيته است، نسبت به جريان اي سي تا ??? ولت مقاومت دارد. دستکش کلاس شماره ? که مقاوم ترين نوع دستکش عايق برق است نسبت به جريان اي سي تا ????? ولت مقاومت و نسبت به جريان دي سي تا ????? ولت مقاومت دارد. در ادامه اين مطلب اطلاعات کامل مربوط به هر کلاس آمده است که شخص مي تواند بر اساس شغل و لتاژي که با آن سر و کار داري دستکش مورد نظر خود را انتخاب نمايد.

دستکش عايق برق کلاس ??:

اين دستکش در برابر جريان AC تا ??? ولت و در برابر جريان DC تا ??? ولت مقاومت دارد. ضخامت لايه اصلي تشکيل دهنده اين دستکش معمولا ??? ميليمتر است و در دسته بندي مواد مجاز در تماس با دستکش دسته بندي AZC را دارد. سايز اين دستکش ?? سانتي متر است. عملکرد يا عدم عملکرد فاز متر براي اين دستکش ممکن است.

دستکش عايق برق کلاس ?:

اين دستکش در برابر جريان AC تا ???? ولت و در برابر جريان DC تا ???? ولت مقاومت دارد. ضخامت لايه اصلي تشکيل دهنده اين دستکش معمولا ?ميليمتر است و در دسته بندي مواد مجاز در تماس با دستکش دسته بندي AZC را دارد. سايز اين دستکش ?? سانتي متر است. مي بينيد که با افزايش مقاومت در برابر ولتاژ هاي بالاتر ضخامت دستکش بيشتر مي شود.

دستکش عايق برق کلاس ?:

اين دستکش در برابر جريان AC تا ???? ولت و در برابر جريان DC تا ????? ولت مقاومت دارد. ضخامت لايه اصلي تشکيل دهنده اين دستکش معمولا ???ميليمتر است و در دسته بندي مواد مجاز در تماس با دستکش دسته بندي RC را دارد. سايز اين دستکش ?? سانتي متر است.

دستکش عايق برق کلاس ?:

اين دستکش در برابر جريان AC تا ????? ولت و در برابر جريان DC تا ????? ولت مقاومت دارد. ضخامت لايه اصلي تشکيل دهنده اين دستکش معمولا ???ميليمتر است و در دسته بندي مواد مجاز در تماس با دستکش دسته بندي RC را دارد. سايز اين دستکش ?? سانتي متر است.

دستکش عايق برق کلاس ?:

اين دستکش در برابر جريان AC تا ????? ولت و در برابر جريان DC تا ????? ولت مقاومت دارد. ضخامت لايه اصلي تشکيل دهنده اين دستکش معمولا ???ميليمتر است و در دسته بندي مواد مجاز در تماس با دستکش دسته بندي RC را دارد. سايز اين دستکش ?? سانتي متر است.

دستکش عايق برق کلاس ?:

اين دستکش در برابر جريان AC تا ????? ولت و در برابر جريان DC تا ????? ولت مقاومت دارد. ضخامت لايه اصلي تشکيل دهنده اين دستکش معمولا ??? ميليمتر است و در دسته بندي مواد مجاز در تماس با دستکش دسته بندي RC را دارد. سايز اين دستکش ?? سانتي متر است.

سوالي که در اين بخش از مطلب راهنماي خريد دستکش عايق برق پيش مي آيد اين است که کلاس بندي ?? تا ? چه ارتباطي با خريد نوع دستکش عايق برق مورد نظر دارد؟ ميزان ولتاژِي که با آن سر و کار داريم تعيين کننده کلاس دستکش مورد نياز است اگر با ولتاژ هاي پايين سر و کار داريم دستکش کلاس ?? و اگر با ولتاژ هاي بالا سروکار داريم دستکش کلاس ? مورد نياز است.

اجزاي تشکيل دهنده دستکش عايق برق:

حال که نوع دستکش عايق برق مورد نظر انتخاب شد بايد اندکي در مورد اجزاي تشکيل دهنده دستکش صحبت شود تا در زمان استفاده مشکلي براي سلامتي نفرات استفاده کننده به وجود نيايد. ساختار اصلي دستکش از لاستيک طبيعي مثل لاتکس يا لاستيک هاي مصنوعي يا پلي وينيل کلرايد ساخته شده است که معمولا لايه هاي پنبه اي داخل آن از تعريق دست جلوگيري مي کند و لايه هاي مختلف دستکش را تشکيل مي دهند. پس به دليل لاستيکي بودن بافت اصلي دستکش بايد از برخورد آن با لوازم و ابزار هاي تيز يا ساييدن به ديوار هاي مختلف هنگام بالا رفتن از تاسيسات برقي جلوگيري شود. دو رنگ بودن لايه هاي بيروني و داخلي دستکش يکي از ويژگي هاي مهم دستکش است زيرا تشخيص خرابي يا پارگي در اين حالت به راحتي اتفاق مي افتد.

انواع رو دستکشي براي دستکش عايق برق:

همانطور که تا اينجاي مطلب راهنماي خريد دستکش عايق برق گفته شد، دستکش عايق برق به تنهايي مقاومت مکانيکي بالايي ندارد و در برابر اشياء تيز و برنده آسيب پذير است و از همان ناحيه باعث ايجاد خطرات جدي براي انسان مي شود. از اين رو براي حل اين مشکل از “رو دستکشي” براي تامين مقاومت مکانيکي دستکش استفاده مي شود که اين رو دستکشي ها براي شرايط مختلف کاري قابل استفاده هستند. دستکش هاي چرمي يا برزنتي که عمدتا به نام دستکش جوشکاري شناخته مي شوند، براي ايجاد مقاومت در برابر بريدگي ها ساييدگي ها و پارگي ها کاربرد دارد. دستکش هاي ضد حرارت که معمولا با روکش هاي آلومينيومي هستند براي مواردي استفاده مي شود که تماس با ولتاژ قوي در حرارت بالا اتفاق مي افتد که دستکش ضد حرارت از دستکش مقاوم به جريان برق محافظت مي کند. دستکش هاي ساخته شده از الياف پاراميد هم وجود دارند که علاوه بر تامين مقاومت هاي مکانيکي مقاومت خوبي هم در برابر درجه حرارت هاي پايين و بالا دارد.

q6_pddg.jpg

استاندارد دستکش عايق برق:

قبل از عرضه ي دستکش هاي عايق برق تمامي آزمايش و تست هاي ايمني آن در آزمايشگاه مورد بررسي قرار مي گيرد و با درج تاييديه و استاندارد هاي کسب شده بر روي آن اطمينان مصرف کننده را جلب خواهند کرد. استادارد EN 60903 :2003+AC2:2005 و استاندراد ANSI/ASTM120 از جمله اين استاندارد ها مي باشد.

نگهداري و مراقبت از دستکش عايق برق:

مرحله نگهداري از دستکش عايق برق يکي از قسمت هاي مهم استفاده از اين دستکش است که در اين مطلب راهنماي خريد دستکش عايق برق به چند مورد اشاره شده و بايد مطالعه بيشتري در باره آن داشته باشيد. شايد موقع کار با انواع دستکش هاي ديگر صنعتي و ايمني تا اين حد نياز به مراقبت از دستکش نباشد اما موقع کار با برق و ولتاژ بالا ديگر جاي اشتباه نيست. يک خرابي يا پارگي کوچک ممکن است باعث از دست دادن جان يک انسان شود. بعد از خريد دستکش عايق برق در اولين مرحله بايد تاريخ اولين روز استفاده را بر روي آن درج شود و بعد از هر مرحله بازرسي و تاييد سلامت دستکش تيک تاييد را بر روي آن زده شود تا براي کار آماده باشد. دستکش به دو روش باز بيني مي شود، به شکل باز بيني با چشم مسلح و غير مسلح و تست باد. با اين دو روش اطمينان لازم به دست مي آيد که دستکش مورد نظر سالم است و هيچ قسمتي از آن پارگي يا سوراخي ندارد.

دستکش ها بعد از بازرسي بايد به دور از نور خورشيد محافظت شوند و به دور از مواد و گازهاي مخرب قرار گيرند. بهترين حالت براي نگهداري از دستکش ها نگهداري آن ها در کيسه هاي جداگانه است و همچنين بايد در اين مرحله از چروک يا تا شدن دستکش ها جلوگيري شود. در غير اين صورت قسمت هاي تا شده محل هايي مستعد براي ايجاد خرابي در دستکش مي شوند.

برند ها و مدل هاي متداول دستکش عايق برق:

برند هاي معتبري در کشور هاي مختلف در حال توليد انواع دستکش هاي عايق برق هستند که هر کدام کلاس هاي مختلفي از دستکش را توليد مي کنند در ادامه مطلب راهنماي خريد دستکش عايق برق به تعدادي از آن ها اشاره مي کنيم.

دستکش عايق برق شرکت دي پي ال DPL

دستکش عايق برق سکورا SECURA

دستکش عايق برق شرکت رجلتکس REGELTEX

دستکش عايق برق SALSBURY

دستکش عايق برق اينوموا INNOMOVA

فاکتور هاي انتخاب دستکش عايق برق:

براي انتخاب دستکش عايق برق با توجه به نکات گفته شده بايد موارد زير را مورد توجه قرار داد که در اين بخش از مطلب راهنماي خريد دستکش عايق برق به آن اشاره مي شود:

  • کلاس مقاومتي دستکش عايق برق
  • سايز دستکش عايق برق و راحتي استفاده از آن
  • نوع ماده تشکيل دهنده لايه رويي و زيري دستکش عايق برق
  • نوع کار و موادي که دستکش عايق برق با آن در تماس است
  • زمان و نوع تماس دستکش عايق برق با ولتاژ هاي در معرض، براي تعيين سايز و ميزان پوشانندگي عايق براي بدن
  • عملکرد و نوع چنگش دستکش عايق برق و ضخامت لايه دستکش
  • لزوم استفاده از انواع رو دستکشي براي حفاظت دستکش عايق برق در برابر خطرات مکانيکي، حرارتي و

سوالي که در اين بخش از مطلب راهنماي خريد دستکش عايق برق پيش مي آيد اين است که توجه به فاکتور هاي انتخاب دستکش عايق برق چه اهميتي براي خريد دستکش عايق برق دارد؟ توجه به اين فاکتور ها مخصوصا براي دستکش عايق برق کاملا به مرگ و زندگي فرد استفاده کننده مربوط است پس اين فاکتور ها را مطالعه کنيد و هنگام خريد کاملا رعايت کنيد. ضمن آنکه اگر قصد خريد دستکش عايق برق داريد براي مشاهده و ثبت سفارش مدل هاي گوناگون دستکش عايق برق به فروشگاه اينترنتي ايمني ها به نشاني www.imeniha.com مراجعه نماييد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 106
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 12
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22
  • بازدید ماه : 43
  • بازدید سال : 127
  • بازدید کلی : 3636
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی